Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 145 x 200 cm, datace 2011, signováno vpravo dole TYPLT 11, zezadu opatřeno autorským přípisem s určením.
Provenience:
Získáno z ateliéru autora.
Publikováno:
Srp K; Typlt L., Vaňous P., Lubomír Typlt, Tikající muž, Big Boss, 2015.
Jeden z nejvíce oceňovaných českých malířů současnosti nám v daném díle nabízí svou tvorbu, jež se úzce vztahuje k autoru vývoji let 2008-2010. Malé žhářky, jak zní název tohoto velkoformátového díla, je provázán s malířovým zájmem o fenomén období, kdy se překlenuje člověk z času dospívání směrem k dospělosti. Autor začal prozkoumávat tuto oblast v roce 2008 a počal se jím zabývat v díle jako je například Vytahání za uši a posléze též Vši. Později autor přistoupil k vyobrazení motivu dívek, který kombinoval v různých barevných výrazech. Toto období úzce souviselo s Typltovým cyklem Chlapci, jež taktéž doznal různých barevných a formálních kompilací. Pro podané dílo je důležitý rok 2010, kdy Lubomír Typlt vytvořil dílo Žháři, obraz staticky stojících chlapců otočených zády k divákovi, fascinovaných pozorováním vzdáleného ohně, jež byl naznačen barevnou změnou v pozadí. Tento motiv malíř využil také v díle Malých žhářek, kdy, tentokrát dívky, jsou již v pohybu, jako by utíkaly od události, od ohně, smějící se svému skutku. Lubomír Typlt v tomto díle projevil zájem o pohyb, projevil zájem o sledování psychologického momentu rozpoložení postav. I v obraze Malé žhářky lze vidět náznak změny, v podání narušení barevnosti pozadí po pravé straně, jež zobrazuje onen oheň. Typlt zde zkoumá kompilaci psychiky s pohybem a reakci na negativních skutek postav. Malíř zde jemně navazuje na tvorbu Jiřího Načeradského a jeho soubor Běžců z poloviny padesátých let, ale pouze v rámci fenoménu pohybu. V díle Typlta více převládá psychologizace postav a formování barevné podstaty. Dílo Malé žhářky je velice důležitým dílem v autorově tvorbě, v rámci jejího směřování do dnešních dní a výtečným příkladem malířova díla vůbec.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.