Dotaz na položku
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.
Díky souhlasu s využitím technologie cookies nám dovolíte ukázat Virtuální prohlídku i přímý přenos z našich aukcí přímo na našich stránkách.
Vyhráváte, Váš limit na vyžádání. Limit lze zvýšit.>
Olej na plátně, 46,7 x 55,7 cm, rámováno, datace okolo r. 1922, signováno vpravo dole Maurice. Utrillo.V.
Publikováno:
P. Pétridès, L'oeuvre complet de Maurice Utrillo, Paris, 1962, vol. II, p. 374, no. 982, str. 375.
Provenience:
Niveau Gallery, New York; Soukromá sbírka, New York, 1962.
Ze soukromé sbírky, r. 1970.
Francouzský malíř pařížského Montmartru, jeho půvabných zákoutí a malebných uliček před první světovou válkou. Byl nemanželským synem Suzanne Valadone, jež byla známou modelkou Toulouse-Lautreca, Jeana Renoira a Edgara Degase a sama se prosadila jako malířka. V roce 1899 se stal bankovním úředníkem, ale právě jeho matka se ho snažila přemluvit, aby se věnoval raději malířství, což se jí také r. 1902 podařilo. Jedním z důvodů byla snaha o ovlivnění jeho chování, protože propadl alkoholu. V počátcích nejprve zobrazoval své okolí: krajinu v blízkém okolí Paříže a jednotlivé pařížské čtvrti, zejména na Montmartru, čtvrť chudých, Montmagny a Pierrefitte, kostely a katedrály, malá provinční města. Obrazy tohoto tvůrčího období (1903 – 1906) připomínají v podání volného prostoru a poetickou jednotvárností Pisarrovy obrazy pařížských ulic – Mont St. Michel, 1905, Střechy, 1906/1907. Věhlas si Utrillo získal hlavně pro svou schopnost vyjádřit osamění a neosobnost městského života. Nejvýznamnější Utrillova díla pocházejí z raného bílého období (1908-14), tematicky soustředěné na domy s okny zakrytými okenicemi, na kavárny, kostely a pusté ulice na Montmartru: Katedrála St. Denis, 1908, dnes k vidění v Kunsthaus v Zürichu, pohled na Montmartre, 1910 vystavený v pařížském Musée National d´Art Moderne. V roce 1909 vystavoval na pařížském Podzimním salonu. Jeho první samostatná výstava se konala v roce 1913 u Eugéna Blota. Rád také maloval na zdi a stěny v bohatě odstupňovaných tónech od bílé po šedou. Do barev přidával písek a sádru, aby tak vystupňoval iluzi skutečnosti. Ve 20. letech začal užívat výraznějších barevnosti ve svých obrazech. V roce 1926 spolupracoval s Ďagilevovým ruským baletem a v roce 1928 se stal Rytířem čestné legie. Poté začal malovat stále více podle pohlednic a nakonec se z vážných zdravotních důvodu sám pasoval do pozice malíře suvenýrů pro turisty. Jeho dílo je zastoupeno v četných soukromých i veřejných sbírkách, např. NG v Praze, Ermitáži v Petrohradě, Musée National d´Art Moderne v Paříži, v National Gallery of Art ve Washingtonu, v Tate Gallery v Londýně aj.
Autor viz V 4/500, TB 34/12, B 10/353.
Odeslat dotaz na položku odborníkovi European Arts Investments s.r.o.