Olej na plátně, 67 x 96 cm, rámováno, datace 1932, signováno vlevo dole Vobecký 32, na rubu opatřeno razítkem pozůstalosti.
Vystaveno:
František Vobecký, Obrazy 1926 – 1966, Nová síň, Praha, 2015.
Publikováno:
František Vobecký, Obrazy 1926 – 1966, Prague Auctions, Praha, 2015.
Revue Art 1/15, str. 13, Prague Auctions, Praha, 2015.
Dílo Františka Vobeckého je pro širokou veřejnost spjato především s tvorbou zátiší a kompozic. v nabízeném díle se František Vobecký naproti tomu představuje jako spolutvůrce českého avantgardního aktu. Viděna je zde růžovějící se kráska, ležící na modravém lehátku. Čelo tohoto nábytku je vytvořeno analytickým způsobem, jenž známe z díla Emila Filly, a to opakujícím se vzorem. Hlavní linkou díla je zvolený námět a taktéž barevnost, která se nese v již zmiňovaných valérech růžové. Vobecký zde kombinuje kresebnost linie postavy a hmoty fragmentů spolu s barevnými plochami, které jsou tvořeny za pomoci silných tahů a práce s pastou. Dívka leží ve stylizované poloze modelky, s rukama za hlavou v duchu malby starých mistrů. Tato paralela s akademickým přístupem, hra s námětem, je krásným příkladem avantgardního ražení. Ženská tvář je zde vyvedena v duchu masky, nese se v jednoduchosti projevu, jako je tomu právě u počátků moderního umění, které se vyvazuje z okovů předepsané stylizace. Žena je zde vyvedena jako objekt krásy, ale taktéž jako samostatný námět, který je již odosobněn od ženského archetypu. Dílo Ležící akt dosahuje té nejvyšší kvality autorovy tvorby i napříč české tvorby třicátých let obecně. František Vobecký se tímto dílem zařazuje po bok zakládající skupiny českého moderního umění a výrazně promlouvá nejen do jeho podoby ale i do jeho následného vývoje.